Högtryckspumpens kamföljare (Cam Follower HPFP)

Det absolut första vi ville byta på vår Passat var högtryckpumpens kamföljare. Denna rekommenderar vi alla att byta i förebyggande syfte för att undvika omfattande skador runtom i motorn.

Vad har den för funktion?

Kamföljaren går mot en trekantig nock i bakkant på motorns kamaxel vilket medför att en puls skapas i högtryckspumpen, som därmed kan förse insprutarna med bränsle.

Varför bör jag byta den i förebyggande syfte?

Efter en viss tids körning slits kamföljaren. Om detta går för långt slits ett hål rakt genom och slitaget fortsätter på högtryckspump och kamaxel.
Redan vid ett tidigare stadie börjar partiklar från kamföljaren vandra ner genom motorn för att sedan sugas upp via oljesilen.
Här kan nämnda partiklar orsaka skador i oljepumpen med oljetrycksfall som följd.
Är slitaget på följaren såpass stort att oljan kontaminerats kraftigt kan detta leda till en kolaps av oljefiltret, detta innebär många gånger skador på lagerytor runtom i motorn och blir mycket dyrt.

Hur byter jag kamföljaren?

Att byta ut kamföljaren är mycket enkelt på en Passat pga den tvärmonterade motorn, på t.ex Audi A4 eller A6 är det lite mer arbete pga svåråtkomlighet men definitivt väl värt att genomföra.
Bilden nedan visar högtryckspumpens placering.

tfsi_byte av_cam_follower

Gröna markeringar = markeringarna bultar som ska lossas.
Gula markeringar = Rörkopplingar som ska lossas. (OBS! försiktig pga högtryck)
Blåa markeringar = Elkontakter som ska lossas.

När högtryckspumpen är av syns kanalen in i topplocket där kamföljaren arbetar.
Passa även på att kontrollera att kamaxelloben inte tagit skada.

Om följaren är kraftigt sliten rekommenderas att byta olja och filter. Eventuellt även kontroll av kamaxelns banor.
Är slitaget såpass långt gånget att det är hål i kamföljaren bör man noga kontrollera högtryckspumpen.
I vårt fall bedömde vi att vi ej behövde lyfta ventilkåpan då slitaget var ganska litet (se artikelbild).

Vid återmontage rekommenderar vi att smörja slitytan mellan kamaxel och följare med molybdenfett.
Materialkostnad: 375:- (Länk till produkt)
Arbetstid: 0,5tim

*Arbetstid gäller: Volkswagen Passat FSI turbo 2.0 BWA 200hk årsmodell: 2006

En reaktion till “Högtryckspumpens kamföljare (Cam Follower HPFP)”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s