Dåligt laddtryck från turbon

Redan under provturen innan köpet märkte vi att bilen inte laddade som den ska. Vi misstänkte turbon, då just 200hk motorerna är lite känsliga för för turbohaveri, bland annat pga utformningen av turbinhuset. Vi lät oss inte avskräckas av detta utan köpte bilen ändå.

Ganska snart märktes det att felet var lite intermittent. I vissa lägen tycktes laddtrycket finnas där.
Detta fick oss att utesluta turbohaveri och istället fokusera på en annan känd svag punkt i samband med turbon. Nämligen wastegaten.

På de tidiga modellerna styr wastegaten laddtrycket med hjälp av ett membran i aktuatorn. Detta membran går med tiden alltid sönder, tack vare alkohol i bensinen (Se bild).
Nummer på reservdel av äldre modell med membran är: 06F 145 710G.

Denna aktuator byttes mot den nya varianten med kolvstyrning (06H145710D), och voila inga mer bekymmer med laddtryck.
Själva bytet är mycket enkelt då man kommer åt den underifrån. Den sitter med tre bultar på turboaggregatet samt en elkontakt som enkelt kopplas ur.

I vårt fall hade vi inga felkoder men det är annars vanligt att man får felkoder i samband med detta i form av t. ex:
Error Code P0299: Turbo/Super charger underboost

Det som händer är aktuatorn inte stänger wastegaten och på vis byggs inget mottryck upp. Detta är en medveten design då wastegaten ska vara öppen i grundläget för att skydda från överladdning i situationer just som denna.

Länk till produkten i vår webbshop.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s