Bortkoppling av balansaxlar (förebyggande åtgärd)

Med turbon intakt var det nu hög tid att förebygga de fruktade problemen med balansaxlarna och oljepumpen.

Det finns flera fel som förebyggs med denna lösning. De vanligaste tre är följande:

  1. Haveri av kedjetransmission
  2. Symptom: Bortfall av oljetryck. Ibland vibrationer som kommer och går.
  3. Orsak: Utmattning i balansaxelhjulets fjädrar leder till att kedjehjulet spricker.
    Följd: Bortfall av oljetryck pga knäckt kedja, spännare, kedjehjul etc. Kan leda till totalhaveri i motor och turbo.
  4. Skärning i balansaxlar.
    Symptom: Plötsligt bortfall av oljetryck samt vibrationer.
    Orsak: Balansaxlarnas smörjkanaler sätts igen pga kontaminerad olja. Exempelvis partiklar från kamföljaren. (Inlägg angående detta.)
    Följd: Oljetrycksbortfall, skador på kåpor och oljtråg. I förlängningen motorhaveri.
  5. Glapp i balansaxlarnas lagring.
    Symptom: Bortfall av oljetryck.

Allt detta är saker vi helst inte vill råka ut för. Därför valde vi att montera vårt frikopplingskit vilket innebär att man inte behöver byta pump eller kapa några drev som många andra gör, utan vid behov kan orignaldelarna återmonteras.

En annan trevlig bonus med frikopplingen är att motorn blir något axsnabbare pga att balansaxlarnas vikt inte längre behöver accelereras upp i varv. Samma effekt som ett lättare svänghjul.

Arbetet med ombyggnaden

På Passaten är det ett ganska enkelt ingrepp för den händige då motorn är tvärställd. Man kommer åt tråget utan att behöva lätta motorn.

Tack vare att detta gjordes i förebyggande behövde jag endast montera frikopplingen utan att ens ta av balansaxelmodulen.

Angående vibrationer utan balansaxlar

Många kunder frågar angående de vibrationer som kan uppstå utan balansaxlar.

Direkt efter modifieringen satte jag mig bakom ratten och startade upp bilen. När jag placerade händerna uppe på ratten kunde jag förnimma ett lätt surrande i fingrarna, som var så svagt att det inte längre kändes när jag tog ett lite hårdare grepp om ratten. När jag sedan varvade upp lite försvann vibrationerna helt. Jag är positivt överraskad, då jag trodde att det skulle vara tydligare vibrationer.

Hur var det nu med den pigga och axsnabbare motorn?

Väl ute på vägen kunde jag känna en märkbar skillnad på gasresponsen. Även gällande detta blev jag förbluffad att det skulle var så tydligt.

En och en halv månad senare

Efter att ha kört utan balansaxlar i en och en halv månad är jag fortfarande supernöjd. Jag kör bilen varje dag och är aldrig orolig för de annars så fruktade problemen med TFSI 2.0.
Jag tänker inte på något surrande i ratten eller några vibrationer.

tfsi_skuren_balansaxel

Länk till Frikopplingsats

Lämna en kommentar